Godaste brödet



Alltså det här brödet hörrni, livets bröd vill jag nog säga. Så gott! Vi brukar få detta utav svärmor på högtider som påsk och jul och nu har jag äntligen fått tag i receptet! Vi bakade första omgången för lite drygt 2 veckor sedan (som då dessa bilder togs) och igår kväll så passade vi på ännu en gång, för hur lyxigt känns det inte med färskt hembakat bröd så här på helgen? Tänkte iallafall dela med mig utav receptet här ↓♥
 
 6 1/5 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
2 dl rågkross
2 dl solroskärnor
1 dl linfrön
1 dl torkade tranbär
1/2 dl hasselnötter 
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap 
1 L filmjölk
 
♦ Sätt ugnen på 175 grader.
♦Blanda samman samtliga torra ingredienser i en bunke. Vänd ner tranbären och hasselnötter och blanda. ♦Vänd ner sirap, filmjölk och arbeta snabbt samman till en lös deg.
♦Häll degen i 2 smorda, avlånga formar. Grädda i ugnens nedre del i 1 1/5 timme.
♦Låt bröden stå kvar i formarna i cirka 5 minuter, vänd därefter dem upp och ner och ta ut brödet ur formarna. Låt svalna på galler.
/Peace♥
 
Publicerat i Allmänt
#1 / / Anna:

Ser riktigt mumsigt ut! Alltså - just nu bakar jag rostbröd, detta både ser och låter mycket godare ut än mitt rostis. :D Tack för att du delar med dig av receptet, ska testa det längre fram :D Ha en fin söndag :D

Svar: Tack så mycket! ja detta brödet är hur gott som helst, men rostis låter också väldigt gott! har aldrig bakat det men får prova det någon gång :) Ha en fin söndag du med!
Jessica Claesson